Beslis jij op kosten of op opbrengsten?
Hoe je de juiste keuze maakt om grip op jouw bedrijf te houden
Vorige week kreeg ik de vraag van een mede-ondernemer wat het kost als hij gebruik zou maken van onze dienstverlening. Hij was duidelijk op zoek naar de laagste prijs voor het verwerken van zijn financiële administratie, samenstellen van zijn jaarrekening en verzorgen van zijn fiscale aangiften. Hij zag de meerwaarde van een kwalitatief goede financiële administratie en fiscale (lange termijn) planning nog niet in.
Waarom moet je voor kwaliteit kiezen?
Moet je als ondernemer je beslissingen alleen baseren op de laagste prijs? Welke gevolgen heeft dat voor de kwaliteit van de af te nemen dienst of product? In hoeverre kan je dat als ondernemer van te voren overzien?
Als ondernemer in een business to business markt ben ik van mening dat juist een goede prijs-kwaliteit verhouding zeer belangrijk is. Belangrijker dan de laagste prijs. De vraag is dan ook of ik op prijs wil concurreren.
Wat een uitgeklede dienstverlening voor jouw administratie doet
Veel administratie- en accountantskantoren kleden hun dienstverlening steeds verder uit. Hot topic daarbij is het downsizen door gerenommeerde accountantskantoren. Daarbij verleggen zij hun dienstverlening, op het gebied van financiële administratie en fiscale dienstverlening, naar een, door hen zelf opgericht, ‘goedkoper’ administratiekantoor en plakken daar een ‘ouderwetse’ naam op, om op deze wijze vertrouwen te creëren.
Door de ‘operationele’ activiteiten los te koppelen van controle- en adviestak, hoeven zij zich niet meer te houden aan de steeds strenger wordende regelgeving die voor accountants gelden. Om het geheel betaalbaar te houden moet de cliënt zijn gehele administratie digitaal aanleveren.
Veel ondernemers zijn uit kostenoverweging zelf gaan boekhouden. Hier kleeft een groot nadeel aan. Deze tijd kan je niet meer besteden aan jouw onderneming. Je kiest voor kostenbesparing, in plaats van omzetgroei. Kansen voor groei heb je niet meer in beeld. Je dwaalt af van waar jij goed in bent.
Gevolg: Jij loopt omzet mis.
De financiële administratie is een middel, geen doel
Net als een bedrijfsmiddel, moet je erin investeren. Alleen dan kan jij groeien. Je financiële administratie is het hart van je onderneming. Het maakt jouw prestaties inzichtelijk en geeft jou informatie waarmee jij je bedrijf beter kunt besturen. Jij vormt de basis voor toekomstige prestaties en kijkt dus niet alleen meer achterom.
Hoe kies je het juiste administratiekantoor?
Ik heb vijf tips die jou helpen bij de keuze van het juiste administratie en advieskantoor:
- Breng in kaart welke diensten je wilt afnemen. Wat verwacht jij van jouw administratie- en advieskantoor?
- Vraag meerdere offertes aan. Let daarbij op wat je voor je geld krijgt. Sta daarbij open voor andere inzichten. De kracht van een goede adviseur is juist op zaken te wijzen die de ondernemer niet overziet. Het kan dus zijn dat je je punten bij stap 1 moet bijstellen.
- Nodig meerdere partijen uit voor een persoonlijk gesprek. Het is belangrijk dat er een goede klik tot stand komt.
- Leg afspraken vast. Ook met betrekking tot eventueel meerwerk. Veel adviseurs geven een lage standaardprijs af, om vervolgens de ‘hoofdprijs’ te vragen bij bijkomende advieswerkzaamheden en zelfs bij korte telefonische adviesgesprekken. Zo kan het zijn dat de goedkoopste uiteindelijk de duurste is!
- Heb je je keuze gemaakt, evalueer periodiek of de adviseur aan je verwachtingen voldoet en communiceer hierover met hem of haar.
Niemand wilt te veel betalen. Nu niet, maar ook niet in de toekomst
In mijn dagelijks advieswerk vind ik juist het persoonlijk contact met jou als ondernemer belangrijk. Hierdoor is het mogelijk om, indien nodig, tijdig bij te sturen. Zo zorg ik ervoor dat jij ‘in control’ bent en blijft. Ik nodig jou uit voor een vrijblijvend gesprek. Dan kunnen wij samen jouw wensen inzichtelijk maken.