Auto van de zaak: profiteer nu nog van een lage bijtelling
Zakelijk in een hybride rijden; nu het nog kan
De overheid heeft de zakelijke aanschaf van milieuvriendelijke auto’s lange tijd gestimuleerd. Hierdoor hebben veel ondernemers zich bij de keuze van hun auto van de zaak laten leiden door fiscale prikkels. Vanaf 1 januari 2017 zullen deze prikkels grotendeels verdwijnen door wijziging van de autobelastingen. De automobielbranche draait op volle toeren om (de laatste?) hybride auto’s aan de man te brengen. Wat betekent dat voor jou als ondernemer? Welke voordelen heb je (nog) als ondernemer bij de aanschaf van een hybride voertuig?
Politiek
Het kabinet is van mening dat hybride auto’s niet meer binnen het kabinetsplan passen om zeer zuinig rijden fiscaal te stimuleren. Zij vindt dat het beleid is ingehaald door de techniek en dat de ondernemers in kwestie een veel kleiner deel van hun kilometers elektrisch rijden dan verwacht. Bovenstaande is de reden dat de bijtelling van de auto van de zaak in de Inkomstenbelasting met ingang van 1 januari 2017 gaat veranderen. Kennen wij in 2016 nog vier bijtellingscategorieën, vanaf 2017 nog maar twee!
Alleen volledig elektrisch aangedreven voertuigen komen vanaf 1 januari 2017 in aanmerking voor 4% bijtelling. Vanaf 2019 geldt dit percentage tot maximaal € 50.000 van de catalogusprijs, voor een eventueel bedrag erboven vindt een bijtelling plaats van 22%!
Voor hybride auto’s gaat hetzelfde bijtellingspercentage gelden als voor ‘normale’ auto’s. Het fiscaal voordeel komt voor deze auto’s geheel te vervallen.
Gevolgen voor jou als ondernemer
Welke gevolgen dat voor jou als ondernemer heeft is afhankelijk van meerdere factoren;
- wel of geen privégebruik,
- type auto,
- wanneer is de auto aangeschaft,
- cataloguswaarde van de auto,
- jaarinkomen.
Zakelijk en/of privégebruik
Rijdt je niet meer dan 500 kilometer privé per jaar in de auto van de zaak, vindt er geen bijtelling plaats. Je hebt als ondernemer wel de plicht om dit aan te tonen via een gesloten kilometeradministratie. De Belastingdienst heeft de beschikking over verschillende databanken om deze administratie te controleren. Registreer je de gereden kilometers niet, dan riskeer je na controle bijtelling en boetes.
Bij een privégebruik van meer dan 500 kilometer per jaar, vindt er bijtelling plaats in de Inkomstenbelasting.
Type auto
Grondslag voor de hoogte van bijtelling is de CO2 uitstoot van het voertuig. Ben je op zoek naar een nieuwe auto van de zaak en wil je volledig elektrisch rijden, blijft de bijtelling onveranderd. Wil je op de valreep nog gebruik maken van een bijtelling van 15%, ben je aanwezen op een (plug-in) hybride auto. Let op; niet alle hybride auto’s halen een CO2 van maximaal 50 g/km! Voor auto’s met een uitstoot tussen 50 en 106 g/km of meer geldt in 2016 al een bijtelling van 21%. Deze auto’s zullen daarom nauwelijks worden geraakt door de verandering in de bijtellingscategorieën.
Moment van aanschaf
Rijdt je op dit moment al een auto van de zaak, zal je vrijwel geen last hebben van de nieuwe regelgeving. Voor jou geldt het bijtellingspercentage dat hoort bij de datum waarop de auto voor het eerst op kenteken is gezet, voor een periode van 5 jaar (60 maanden) na dit tijdstip. Staat de auto vijf jaar op kenteken, gaat vanaf 2017 een bijtelling gelden van 22%! Het kan dan gunstig zijn om, als ondernemer, de auto naar privé over te hevelen, of de aanschaf van een nieuwe auto nog dit jaar te overwegen.
Cataloguswaarde
Het behoeft waarschijnlijk geen verdere toelichting. Bijtelling vindt plaats op basis van de cataloguswaarde van de auto. Dus hoe duurder de auto, hoe hoger de bijtelling.
Jaarinkomen
De Inkomstenbelasting kent een progressief tarief. Hoe hoger het inkomen, hoe meer belasting je betaalt over de bijtelling. Als IB-ondernemer (ZZP, éénmanszaak, Vennootschap onder Firma, Maatschap) heeft het progressief tarief wel het voordeel dat je de zakelijke autokosten tegen een hoger tarief kunt aftrekken.
Aanschaf auto van de zaak
Ook een auto van de zaak moet je zien als een bedrijfsinvestering. Kijk verder dan emotie, de keuze moet goed doordacht zijn. Zoals uit het bovenstaande blijkt, is een goede keuze afhankelijk van meerdere factoren. De keuze is maatwerk. De volgorde van de vraagstelling is dan ook:
- Aan welke voorwaarden moet de auto voldoen?
- Wat zijn de fiscale mogelijkheden voor jou als ondernemer?
- Ligt er een financieringsbehoefte?
Last minute
Wil jij als ondernemer nog profiteren van een lagere bijtelling door zakelijk in een (plug-in) hybride auto te rijden, dan moet je voor 1 januari 2017 de auto in bezit hebben. Je kunt ook overwegen om een gebruikte auto te kopen. Dan geldt voor jou de bijtelling dat hoort bij het op kenteken zetten van die auto, voor een periode van 60 maanden na kentekenregistratie.
Hybride vanaf 2017?
Door het wegvallen van het bijtellingsvoordeel voor (plug-in) hybride auto’s vanaf volgend kalenderjaar, zal de keuze voor een dergelijk voertuig alleen vanuit milieuoverweging plaatsvinden. Maar is ondernemend Nederland bereidt om meer te betalen voor een auto met hybride aandrijving. De tijd zal het leren.
Hulp bij de juiste keuze
Ik kan samen met jou je persoonlijke wensen in kaart brengen om vervolgens te bekijken welke fiscale en financiële mogelijkheden er zijn voor jou en jouw onderneming. Zo maak jij een goed overwogen keuze. Bovendien kan ik je helpen bij de aanlevering van de juiste financiële gegevens bij een eventuele financieringsaanvraag. Interesse? Ik help je graag.
Update:
Vanaf 1 januari 2017 gelden de nieuwe bijtellingsregels. Wil je nog profiteren van een lagere bijtelling, kan het interessant zijn om een auto van de zaak aan te schaffen die voor deze datum op kenteken is gezet.